Vi lever i ett samhälle där hälsohetsen är enorm, man ska sluta med alla sina dåliga vanor och pressen på att hela tiden vara ordentlig, duktig, aktiv och nyttig finns där hela tiden. Det kan många gånger verka som att det inte går att leva ett bra liv om man inte håller sig till alla dessa riktlinjer och anvisningar som finns överallt, men så är inte fallet. Man borde slappna av mer, och det finns faktiskt dåliga vanor som är bra för oss.

Tidigare text handlade om Dysmorfofobi, som är en upplevs fulhet hos en själv som påverkar ens vardag och självkänsla något enormt, en psykisk sjukdom helt enkelt. Nu ska det handla om något som också kan påverka det psykiskt välmående till det sämre, nämligen hetsen kring att allt ska vara så perfekt. Normen et är så att hela livet utåt sett ska vara bra, man ska känna sig lycklig, vara hälsosam, duktig, aktiv, ja listan kan göras lång. Och det är just detta som kan leda till det motsatta hos många.

Många dåliga vanor kan egentligen vara bra

I en artikelserie från SVD går man igenom vanor som man har hört är dåliga, men som egentligen inte är så tokiga. Vi ska inte lyssna så mycket på allt som vi hör överallt, och istället fokusera på vad vi tycker av och vad som faktiskt får oss att må bra i längden. Kaffe har alltid haft ett dåligt rykte, man ska inte dricka för mycket, eller inte alls. Men nya studier visar på att kaffe kan minska risken för massor av olika sjukdomar. Samtidigt som man ska tänka på att ingenting är nyttigt i överdriven dos, så det betyder inte att man ska dricka 10 koppar per dag, utan max 6 stycken. Andra saker som inte visat sig vara farligt för oss är Tv-spel och spel. Det är en slags kognitiv träning som kan hjälpa människor med sådana förmågor. Man har även alltid fått höra att mör choklad är nyttigt, men nya studier visar också att mjölkchoklad kan vara helt okej att äta, det är bara mindre nyttigt per gram än den mörka. Att sitta stilla har varit ett ”big no no” sedan länge, men dagens effektivitetskultur har fått ett bakslag i ny forskning, det är väldigt viktigt att vila och att bara göra ingenting också.